Varsás Gábor, Miskolcon élő zaj-zenésszel beszélgettem Shum nevű drone/ambient projektjéről. A sokadik lemezét kiadni készülő Gábor a következőket mondta kérdéseimre:

Definiáld a Shum projektet röviden!

Eleinte egy hálószoba-projektként indult, és nem állt sokkal többől, mint hogy összekötök egy torzítópedált egy kontaktmikrofonnal, és a földön hemperegve csapkodom oda mindenhez, amit találok a szobában, mindeközben halláskárosodást szenvedek, majd ezt a laptopom mikorofonjával rögzítem. Azóta ez átalakult egy picit kifinomultabb megnyilvánulásává hasonlóan elvetemült zenei ötleteimnek, mind más-más hangulatban.

Miket tartasz a legnagyobb zenei eredményeidnek?

Azt, hogy az emberek kéretlenül is elkezdenek beszélni a zenémről, illetve a tényt, hogy el tudtam adni az eddigi összes kazettámat, és jópárat a CD-im közül. Ezek jelentik számomra a legnagyobb visszacsatolást, hogy nemcsak magamnak töltöm fel Bandcampre a zenéket, hanem ténylegesen érdekel is néhány embert. Sikerült tavalyelőtt megjelentetnem az NGC Prod, Aesthetic Death és Frozen Light kiadónál az egyik ambient lemezt, amit Jari Pitkänennel együtt készítettem, és több albumomról is beszámolt a Recorder a weboldalán több olyan zenész dala mellett említve, akikre felnézek.

Mik a terveid a jövőre nézve?

Még van pár műfaj, amiben ki szeretném próbálni magam, mindig valami mást csinálni, bővíteni a technikai tudásom szélesebb körben. Az egyik nagy mérföldkő – amire még nem volt lehetőségem – élőben zenélni. Nagyon örülnék, ha a Shum egy teljes, aktív zenekarrá tudna fejlődni a közeljövőben, és az általam elképzelt hangzásvilágot színpadra tudnám vinni, vagy mások ötleteit élőben megvalósítani. Az egyik hátráltatója ennek a tény, hogy egyedül vagyok és nem érzem magam elégnek, hogy ezt meg tudjam valósítani jobban, mint egy ingerszegény DJ set a saját ingerszegény felvételeimből. A másik a hely, ahol élek, illetve ezzel együtt az anyagi okok. Az elmúlt években sajnos nem vettem észre, hogy a zajszíntér aktív lenne Miskolcon és nem volt lehetőségem még találni embereket, akikkel együtt tudnék zenélni azokban az irányzatokban, amik érdekelnek. Akikkel tudtam volna, azok mind elköltöztek, többnyire Budapestre, ahol talán én is közönséget találhatnék ilyen műfajokra… elköltözni viszont drága.

Milyen setupot (eszközöket) használsz?

Szintúgy anyagi okokból a zenélés folyamata javarészt szoftveralapú, főként FL Studioban, tehát ebben a projektben inkább producer vagyok, mint gitáros, de ezutóbbi mégiscsak jobban hangzik. Ami mégis hardveres, azok inkább a gitárok. Ahhoz egy régi Jolanát és Peavey gitárkombót használok, illetve korábban az ambient és dungeon synth zenékhez egy Casio szintetizátort, aminek gyakran beragadnak a gombjai, arról nem is beszélve, hogy soha nem tudtam zongorázni.

Mit szeretnél kifejezni a Shummal?

A társadalomtól és az emberektől való elvonatkoztatást, a szépre való törekvést. Szeretek tájakat festeni hanggal, inkább a tónus és hangszín van előtérben a dallamok helyett, ezért is főleg a zajzene kategóriába sorolható a Shum. Gyakran a futurizmus vezérli a zenét, a címek tematikája többnyire mitológiai ihletésű, vagy természeti szimbolikán alapszik. Túlságosan komoly cél viszont nincs a zenék mögött. Csinálom, mert nekem tetszik.

Doot doola doot doo, doot-doo

https://varsas.bandcamp.com/