Szerda 20:00 óra, munka utáni újjászületésből összeszedve magam szállok ki a Népligetnél a metrókocsiból. Szaladok a Kriptába, hogy elérjem az este első fellépőjét. Útközben csúsztatom le a gyomromig a már majdnem kiszáradt aldis paradicsomos twistert. Megérkezem. Megnyugodva konstatálom, hogy még nem kezdték el. Befizetem a belépőjegyet, 2000 forint, cserébe tag leszek, még pont egy kártya valahogy jut nekem, amivel tagságomat a későbbiekben igazolhatom. Nem túl nagy laminált papír, lövésem sincs, hova rakjam, csak abban bízom, hogy nem veszítem el.

A helyszín egy régi gyárépület egyik része. Betonpadló, “csináld magad” kialakítás, egyből kiránt a miliő a hétköznapokból, ahogy illik. A közönség között random 50 dán diák, átszerkesztik a magyar mentalitást. Beállok a pulthoz dobozos sörért, kérek, fizetek, megkapom, és már ott is vagyok az egyik asztal előtt, ahol Palmovka kütyüi vannak bekötve. Nem kell sokáig várnom, az improvizált elektronikából álló szettje pillanatok alatt a felszín alá merít. Tőle sose halljuk kétszer ugyanazt, pedig a setup nem nagyon változik: field recording és hardverek. A nyers hangok, az éteri ambient, basszus és ütemek kísérletezése tökéletes kezdés. A szettet a falon lévő “SILENCE=DEATH” felirat határozottan képviselte.

Palmovka

A második fellépőhöz a terem másik végéig kell két lépést tennem. TZII volt az, egy belga zeneszerző és filmkészítő. 2001-ben hozta létre a saját kiadóját a Night On Earth-öt, emellett társalapítója a V-ATAK kollektívának. Az ő live-jában most mélyen rezonáló hangok dominálnak. A stílusban eközben drone és sötét ambient keveredik, behatárolni meg se próbálom, mert nem érdemes. Beránt egyből a jól felépített hangzás, visz magával minden része.

TZII

Elmegyek mosdóba, mielőtt AIWA folytatná az asztal másik végén, hogy átemeljen minket a harmadik világba. A wc-ben két lány dán nevetéssel átitatott eszmecseréjéből ezt az egyetlen szót hallom ki: “punk”, de ezt is repetitíven mondogatják különböző mondatokba helyezve. Visszatérek a közönséghez. AIWA-t jól ismerik, aktív az underground zenei szcénában. Az act-jében future beatek, dub és melódiák vannak jelen digitális, illetve analóg geareken. Ütemesen pattog rá a közönség.

AIWA

A záró előadás Catherine Danger-é. Ő is belga, ugyanabból a brüsszeli közegből érkezett, mint TZII. Ő játszik egyedül ülve. Hangzásában organikus basszus, dubby textúra, illbient és torzított vokál elevenedik meg. Zajos, de befogadható. Többször tűnik úgy, hogy vége lesz, de mindig újrakezdi, ami kicsit vontatottá teszi a dinamikát. Bár az is lehet, hogy szándékos az összes closure-nek tűnő mozdulata.

Catherine Danger

A 4. live-ot Catherine végül 11:00-kor lehúzza. Hazacsorgok. Még otthon is tompán dübörög a fülemben a zaj-zene. Tudom, hogy másnapra újra beleilleszkedem a hétköznapokba, de legalább kaptam hozzá egy nagy adag inspirációt. Köszi érte.

A meghívásos alapú bulit a Küss Mich szervezte. Hosszú évek óta meghatározó szereplői az underground elektronikus zenei szcénának. Van, hogy DJ-znek, van, hogy rádióműsort vezetnek, van, hogy eseményt szerveznek. Utóbbi volt február 22-én. Olyan előadókat, zeneszerzőket képviselnek ilyenkor, akik értékeik ellenére nem kapnak megfelelő vagy elegendő figyelmet. Bár céljuk nem az, hogy több száz fős közönséget gyűjtsenek az előadóik elé, ehelyett inkább a megfelelő minőségű közegnek mutatják be őket. Ezen az eseményen Palmovka, TZII, AIWA és Catherine Danger volt a kiválasztott. A műsor kb. 40 perces live szettekből állt, szünet nélkül. 

Cover fotó: RK/PK