A س az arab abc tizenkettedik betűje, kiejtésében (/siːn/) asszociál az angol scene szóra. Idén másodszor kerül megrendezésre ezen a néven egy showcase, vagyis a passzívat elhagyva, rendezzük, mi, az Exiles kiadó, a fiatal és figyelemre méltó Temporary Nites brigád, a Gólem fesztivál mögött álló, mindig impozáns színpadképet építő Dialect, immár a jordániai Badaroval kiegészülve, és végül, de legkevésbé sem utolsó sorban, az Arab Tavasz forradalmi rappere és spoken word művésze, Aly Talibab.

Missziónk szerint a Scene -س- egy közösségi projekt, amely az arab világ neves és feltörekvő művészeinek bemutatására fókuszál mindenféle orientalizmus és a világzene fojtogató attitűdje nélkül. A projekt fókuszában tehát olyan kortárs elektronikus zenészek állnak, akik az arab régióból származnak. Arab régió és nem Közel-Kelet, az utóbbi egy amerikai és militáns kifejezés.

Tavaly két Scene volt. Egy a Toldiban, itt mutatkozott be a hazai közönségnek egy könyörtelenül perkusszív szettel a post-shaabi mozgalom alakja, 3phaz (a shaabi az egyiptomi munkásosztály zenéje), az idén is visszatérő, fátyolos ambientet játszó Qow, majd a hazai fellépőknek hála az egész este egy breakcore-jungle-indusztriál techno örvénybe torkollott.

Mindez egy nagyszabású folytatásnak ágyazott meg, melyet a roncstelepbe oltott foglaltház, a Tégely fogadott be. Itt nem kisebb nevek játszottak, mint a legendás kísérleti zenész, ABADIR (idén Inotán), az azóta Dekmantelt is megjárt Hessle Audio-közeli Toumba és a szemtelenül fiatal jungle csodagyerek, Assyouti, aki leginkább a Tresorban, NYEGE-NYEGE-n vagy a CTM-n fordul meg manapság. Továbbá itt gyógyított traumákat nagyobb tánctéren először asvanyviz2 is.

Idén négy Scene-t szervezünk. Április 22-én, szombaton, a Trafó nagytermében indult a műsor, az egyiptomi kántor és költő, Abdullah Miniawy politikai töltetű torokének-elektronikájával, visszatért Qow, a hazai támogatást Gryllus Ábris és Thea Soti duója nyújtotta. Elmélyült hallgatás, pislákoló fények, leheletfinom hangszövetek Funktion-One hangrendszeren.

Ezt követte a Trafó pincéjében Magyarország legkajlább művészeti közösségének, a Family Fast frissen alakult kiadójának (111records) performanszokkal és installációkkal teletűzdelt epileptikus maratonja. Hangos volt, fájóan reflektív és kifejezetten vicces.

Április 27-én, csütörtökön Budapest legkényelmesebb (és egyetlen) listening bárjában, a Blutorange-ban játszott kísérleti basszuszenét a Lahmacun házigazda Lohuma, azaz Bartha Márk, a szintén rádiós és obskúrus szelektor Nidal Taha (Radio Raheem, Milánó), vagyis Badlcukwind, valamint a libanoni származású Nicolas Fellas modulárépítő, aki az AQB-ben tölti residency programját. Ingyenes süppedés, közös mezcalozás, a korábbi élmények ventillációja, felkészülés…

https://youtube.com/watch?v=khAjJExXzyw%3Fstart%3D2404

Az idei sorozat méltó lezárásaként április 29-én, szombaton, a Turbinában látjuk vendégül az NTS Radio rezidenst, Lee Gamble UIQ kiadójának visszatérő művészét, ZULI-t, az energikus és eklektikus Boiler Room szettjeiről ismert Marwa Belhaj Youssef-et, akinek jelenleg az athéni Movement rádiónál van műsora, és a jordániai-palesztin rappert, Big Murk-öt. Meglepetésvendég a ramallah-i rapper és ambientművész Asifeh. A helyi hősök között lesz Guta!, Fausto Mercier, aki bemutatja az új, Genot Centre-en megjelent albumát, a Misinput Tycoon-t, a klubszobában pedig többek között AIWA, poppyseed és Siaga fognak singeli, gqom, reggaetón és R’n’B editeket játszani. Az estet egy kerekasztal-beszélgetés nyitja meg a fellépő művészek és jómagam részvételével, ahol olyan témákat fogunk érinteni, mint a DIY kultúra és zenekészítés/szervezés földrajzi és szociokulturális perifériákon. A beszélgetés moderátora Lucia Udvardyova lesz.

https://youtube.com/watch?v=oucMKye_xVw%3Fstart%3D333