Feryne

Feryne egy igazi zenei megszállott, aki 2005 óta töretlenül pakolja a kedvenc electro, IDM és techno zenéit. 2016-ban Budapestről áttette székhelyét a hollandiai Nijmegen városába, ahol azóta is a 2020-ban alapított Open Source Radio rezidense. Élőben megfordult már Hollandia és Magyarország több klubjában/fesztiválján, illetve Németországban, Franciaországban, Szlovákiában, Romániában, Horvátországban és Ausztriában. Szettjeiben nagy hangsúlyt kap a változatosság, fontosnak tartja a feltörekvő, kevésbé ismert alkotók, zenészek népszerűsítését.

1. DJ Shadow - Stem/ Long Stem

Nem hiszem, hogy sok (underground) zeneszerető ember létezik, aki ezt a zenét valamilyen formában nem ismerné, vagy hallotta volna (fun fact: itt Hollandiában egy dokumentumfilm-sorozatban is többször használták). Ennek ellenére muszáj a listámhoz adnom, mert kevés a szívemhez közelebb álló zenei alkotás létezik. Nem sokszor rakom fel, mert minden alkalommal, a vöröshagymához hasonlóan könnyeket csal a szemembe :) 

Ez olyan, mint a kedvenc “mélyebb” filmed, ami akkora nyomot hagyott benned, hogy csak ritkán van hozzá erőd vagy energiád, illetve nem érzed szükségét, hogy újra megnézd.

A “stem” egyébként hollandul többek között emberi hangot is jelent, Shadow száma után lett ez a neve a sógorom saját bőrdíszmű márkájának is.

2. Clipping - Run it

Minden alkalmat megragadok, hogy a Clipping csapatát minél több emberrel megismertessem. A számaik rendszeresen hallhatók a fellépéseimen/mixeimben. 

Az aktuális kedvencem a “Run it” című számuk, ami szuperül működik egy electro szettben. A rap hihetetlen pörgős, a szövegek nagyon ütnek, az alap minden számnál hibátlan.

Jonathan Snipes tökéletesen ötvözi a modern hiphopnál megszokott elemeket a folyamatos kisérletezéssel. Sajnos sokkal kevesebb lemezt vásárolok, mint régebben, de tőlük mindig mindent megpróbálok lemezen megszerezni.

3. Ra-x - This is not my reality

Talán a 2010-es évek elejét éltük, mikor egy napsütéses vasárnapi délutánon Mesterházy Ákos felrakta ezt zenét az Akvárium teraszán. Elvakult electro rajongóként rögtön megcsapta a fülem. A vokóder, a keserédes melódia, minden klappolt. Emlékszem, gyorsan odarohantam Ákoshoz a DJ-k által jól ismert kérdéssel: “Úristen, mi ez?” Nevetve nyújtotta felém a borítót. Abban az időben sajnos csak bakeliten jelent meg ez a szám egy válogatáslemezen (ami nem volt elérhető), játszani így sajnos nem tudtam, viszont youtube-on rongyosra hallgattam. Évekkel később Drvg Cvltvre aka. Ra-x kiadott egy másik változatot a számból, amire rögtön le is csaptam, de az eredeti, “lemezes” változat maradt a kedvencem (időközben már az is elérhető a bandcampen).

Azóta Drvg Cvltvre-el többször dolgoztunk együtt, igy volt alkalmam neki is elmesélni, hogy mennyire imádom ezt a zenéjét.

4. Uf0 - Fighters at home

Nehéz egy zenét kiválasztani Sergio Garcia aka. Uf0 repertoárjából. Igazából bármelyik általa jegyzett zenét hozzáadhattam volna a listához. Balla Zoli (Ballacid) híres youtube csatornáján keresztül kerültem kapcsolatba Sergio munkásságával. Jóban lettünk, sokat mesélt a könnyűnek semmiképp nem nevezhető életéről, aminek minden egyes nehezebb pillanata fellelhető a zenéiben. Annyira megragadott zenéinek a hangzásvilága, hogy egy saját műfajt is kitaláltam erre a hangzásra: showeracid. Szerintem a név magáért beszél :) Jóleső, meleg, szinte gőzölgő zuhanyként körülölelő, itt-ott savas dallamok. 

A showeracid a barátaim/ismerőseim/zenésztársaim körében egy fogalommá nőtte ki magát. Egy mixsorozatot is elindítottam, amiben az aktuális kedvenc 'showeracid' zenéim hallhatóak.

5. Re:drum - Tabor

Annak ellenére, hogy túlzás nélkül szétjátszottam ezt a zenét amikor 2022. júliusában megjelent, még mindig libabőrös leszek, ha megszólal. Tökéletesen működik a tánctéren. 

Pár hónappal a megjelenés után egy hollandiai bulin Dave Clarke után kellett pultba álljak. Nagyon izgultam, hogy a Baron után hogy fogad majd a közönség. Úgy döntöttem, hogy a Taborral nyitok. Így három év távlatából ez volt a legjobb választás, az egész este hihetetlenül jól alakult, és így lett egy extra töltete a zenének, ami miatt örök kedvenc marad.


+1 Eigenheimer - Danube / My love (with Dacian from Dual Shaman and Nora)

Ráadásként hozzáadom a listához ezt, a jobbik felem (férjem;)) által készített zenét. Lassan 10 éve, 2015 nyarán Szlovákiában egy fesztiválon ismerkedtünk meg egymással, ahol mindketten felléptünk. A zárónapon a főszervező stúdiójában spontán örömzenélgetés tört ki a srácok között, amit én több, rövidebb videó formájában megörökitettem. 

Az egyik ilyen videó hanganyaga lett ennek a számnak az alapja, amihez később az én hangom is hozzáadásra került. A többi meg már történelem, ahogy mondani szokták :) 

Softense

Softense már régóta a sötétebb zenék kedvelőinek táborát képezi, 2016 környékén is megfordult néha mára bezárt szórakozóhelyek dj pultja mögött, majd 2022-ben Syncbuttonnel karöltve indították útjára a Metal Disco Ball nevű sorozatukat, mely az EBM, dark disco es italo műfajok előtt tiszteleg. Játszott már több budapesti klubban, többek közt a Pontoon-on, Edithben vagy a Központban, többször megfordult a Blutorange régi helyén, nemrég pedig a Küss Mich-en lehetett elkapni. Legközelebb a Pontoon-on, Skatebård után lehet majd hallani.

1. Charlie - Dark Waver

Italonak túl dark wave, dark wavenek túl italo - de ahhoz, hogy ez a szám ez a szám legyen, annak tökéletes. A tagadhatatlanul baljós, EBM alappal és mélyen pulzáló subbal szép kontrasztot képeznek a néha felbukkanó, egymással versenyző furcsa sci-fis dallamfoszlányok. A két hangulat állandó találkozásából egy tök ismerős, de mégis új érzés jön létre, ami – lássuk be – jótékonyan hat a tánctér kinézetére. A “Dark Waver” Charlie “Spacewoman EP”-jén, a Slow Motion Records alá tartozó Wrong Era sublabel gondozásában jelent meg három olyan szám kíséretében, ahol a két stílus mérlege inkább dől az italo irányába. Tökéletes hommage a 1983-as klasszikus, a “Spacer Woman” előtt.

2. Rapha - Lost Star

Nagyon örültem, hogy ezt a lemezt még a hivatalos megjelenés előtt a kezemben tarthattam! Maxival az egyik közös, Sárkányos DJ-zésünk pont a születésnapomra esett, Maxi pedig meglepett a Dalmata akkor éppen legújabb kiadványával. Nehéz volt kedvenc számot választani róla, de a “Lost Star” mindig megmosolyogtat. 

Az első leütésétől elindul a helybenjárás, amibe könnyen bele lehet feledkezni a gyors és lassú szintihangok együttes vizsgálata közben. Habár földrajzilag egyáltalán nem kötődik Detroithoz, ezt a számot valószínűleg az ottaniak is elismerően hallgatnák. A teljes albumot ajánlanám meghallgatásra, kellően változatos, mégis koherens 8 számot rejt magában.

3. Facets - Raw

Dischi Autunno · Facets - Raw

Egészen valószínű, hogy Facets nem akart a címadással zsákbamacskát árulni. Az elsőtől az utolsó másodpercig nagyon intenzív, nyers hangzással dolgozik ebben a számban, aminek megvan az a remek tulajdonsága, hogy a különböző dobok egymásra építésével megállás nélkül tudja fokozni a hangulatot. Az őrületet végigkísérő, higgadt vokál pedig csak tovább fokozza a spooky faktort. Mindezt összerakva egy működőképes receptet kapunk, amióta megjelent, nem igazán volt olyan buli, ahol ne játszottam volna.

4. Mickey Dagger - I Want to be a Cowboy

Ha már Facetsnél tartunk, érdemes egy pillantást vetni a kiadójára is. Ha New Yorkba visz az utad, mindenképp ajánlom felfedezni az ottani, szerencsére nagyon aktív EBM szcénát, aminek, a Synthicide mellett, a Samo Records az egyik zászlóvivője.

Ezt a remek, nyolcvanas évekbeli filmek giccses zenéjét tökéletesen megidéző trekket Taylor ‘Hoodlum’ Stevensonnak köszönhetjük, akinek Mickey Dagger a technoir poszt-punk monikerje, de emellett még rengeteg projektje van. A számban az időnként megjelenő Morriconés hangeffekt meg külön említést érdemel, mindig jót szórakozom rajta.

5. Federal State - Perfect Image

Utolsóként jöjjön egy new beat klasszikus, ami a szívemnek egyik legkedvesebb műfaj.A ’80-as évek végén aktív Federal State-ről ugyan nem sokat tudunk, és manapság is csak néhány számuk bukkan fel itt-ott, de ha minden igaz, egy négytagú formáció voltak, akik szomorú módon az egyetlen nagylemezük elkészítése után feloszlottak. Ezalatt a rövid idő alatt viszont sikerült az utókor számára meghagyniuk a fenti trekket, ami a new beat korszak egy tökéletes és egyedi lenyomata – imádom, ahogy a különböző vokálok és hangeffektek keverednek benne. Az a csekély mennyiségű anyag, amit ismerünk a projekttől, a brit Warrior Records testvérkiadójánál, a Concrete productionsnél jött ki, ami inkább az indusztriálisabb, szintipoposabb előadók népszerűsítéséért volt felelős, míg az előbbi inkább a house és acid vonalat vitte.

Ha már synth pop, érdemes megemlíteni, hogy a Hard Corps “Metal+Flesh” kiadványát is a Concrete jelentette meg, ami tartalmazta a “Je Suis Passée” c. kult synth pop trekk legkorábbi verzióját.


Jelen cikk az EM GUIDE projekt keretein belül jött létre. Az EM GUIDE célkitűzése az európai független zenei magazinok támogatása, és underground zenei színterek erősítése. A projektről bővebben az emgui.de oldalon olvashattok.

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Oktatási és Kulturális Végrehajtó Ügynökség (EACEA) hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az EACEA nem vonható felelősségre miattuk.