Register for free to receive our newsletter, and upgrade if you want to support our work.
Mi az a CMS?
Communicating Music Scenes, magyarul Kommunikáló Zenei Színterek, Zenei Színterek Kommunikációja – szándékosan többjelentésű cím. Egy, a zenei kultúra-kutatással foglalkozó nemzetközi konferencia, aminek az első kiadása idén májusban lesz Budapesten.
Kik a konferencia szervezői?
A konferenciát hárman szervezzük, Ignácz Ádám az MTA Zenetudományi Intézetéből, a Budapesti Műszaki Egyetem szociológia tanszékéről pedig Tófalvy Tamás kollegám és én.
Zenei kultúrával kapcsolatos felsőfokú oktatás a BME-n?
Igen. A BME-n folyó Kommunikáció és Médiatudomány BA és MA képzésen különböző specializációkon oktatunk, mesterszakon jelenleg a Digitális média, a Kommunikációtervezés és a Kulturális terek specializációk futnak. Én ezek közül a Kulturális terek szakirányért vagyok felelős, ami a kulturális iparágak, beleértve a zeneipart, felépítésével, ezek társadalmi és gazdasági kontextusával, különböző (zenei) szubkultúrákkal, kulturális színterekkel foglalkozik.
Honnan a te zenei háttered?
Én anglisztikát és szociológiát tanultam Szegeden és mindkét diplomamunkámat zenei témában írtam. Ezt követően a liverpooli Institute of Popular Music doktori iskolájába jártam, ahol a témám az Internet, a zene és a lokalitás volt, amelyet a liverpooli rockzenén keresztül vizsgáltam. Az első konzulensem Sara Cohen volt, akinek a ‘91-es Rock Culture in Liverpool című könyve, mint a populáris zene etnográfiai megközelítése úttörő munkának számít. Az Institute of Popular Music egyébként azon kevés tudományos intézmények egyike, amelyek kimondottan populáris zenei kultúrák kutatásával foglalkoznak, ezért is mentem oda tanulni.
Made in Hungary: Studies in Popular Music. Beszélnél a könyvről?
A Global Popular Music a Routledge kiadó egy sorozata, amely minden kötetben egy ország vagy régió zenei kultúráit veszi szemügyre. Az idén megjelent Magyarországról szóló kiadványt Tófalvy Tamással közösen szerkesztettük. Változatos témákról írtak a kötetbe, szó van különböző történeti (20. századi) és modern zenei színterekről – például a Sziget fesztiválról, DJ Palotairól, szerepel a kötetben egy beszélgetés Yonderboi-jal, de szólnak cikkek jazzről, punkról, metálról is.
Térjünk vissza a konferenciához. Van köze a mostani CMS-nek a Zenei Hálózatok esemény sorozathoz?
A Zenei Hálózatok egy magyar nyelvű konferencia volt 2008-ban, amelynek Tófalvy Tamás volt az egyik szervezője. Ezt követte 2010-ben a konferencia anyagát feldolgozó, szintén a Zenei Hálózatok címet viselő tanulmánykötet. Mostanra a Zenei Hálózatok egy nyilvános előadás- és szeminárium-sorozat, amit korábban a többek között a Szimplában, mostanában a BME Szociológia és Kommunikáció Tanszékén tartunk. Illetve indult egy online folyóirat is, amelynek két száma jelent eddig meg.
Milyen program várható, kik lesznek a konferencia résztvevői?
Színes, az előadók többsége külföldi lesz, a világ minden tájáról, változatos megközelítésekkel. A meghívott előadók (Szemere Anna, Hammer Ferenc, David Hesmondhalgh, Paolo Magaudda) részben magyar, részben külföldi (olasz és angol) egyetemekről jönnek. Zeneileg is széles lesz a választék, lesz szó operáról, szovjet poszt-punkról és elektronikus zenéről.
Hol lesz a konferencia és hogy lehet részt venni rajta?
A részvétel ingyenes és mindenkit szeretettel várunk. A konferencia az MTA Zenetudományi Intézetében lesz. Minden információ (a programmal együtt) megtalálható a konferencia honlapján.
A fenti szöveget a Barna Emíliával folytatott beszélgetés alapján fogalmazta Bokor Péter.